PIETER MAAKT HET IN TILBURG
Het is niet gek dat interieurarchitect Pieter Verbraak (47) als lid van een Tilburgse kunstenaarsfamilie het artistieke bloed door zijn aderen heeft stromen.
Bron: Make in tilburg
Hij groeide op in Galerie Pjotr van zijn vader Peter Verbraak en is met Pjotr-design al bijna tien jaar actief als zelfstandig ondernemer. Verbraaks interieurconcepten zijn te vinden in onder andere schoolgebouwen, tandartspraktijken en kantoren door heel Nederland. Sinds kort is een van zijn ontwerpen zelfs prominent aanwezig op de wereldexpo in de Chinese miljoenenstad Chengdu. Reden genoeg voor een duik in het ondernemersverhaal van deze Tilburgse maker.
NIEUWSGIERIGE OMDENKER
In 1990 startte hij zijn studie aan deAcademie Beeldende Vorming Tilburg: “Eigenlijk vond ik het maar zweverig. Ik hield juist van toegepaste kunst en ging daarom daarna naar de Design Academy in Eindhoven. Bovendien kleurde ik toen al graag buiten de lijntjes. Zo mocht ik eens een lichtobject maken. Ik ontwierp een lamp die met filters in gradaties van lichtkleur kon veranderen. Mijn docent vond het niks: ‘Daar zit toch niemand op te wachten, Pieter!’ Dankzij de opkomst van LED heeft nu bijna iedereen een moodlight in huis, het is een algemeen geaccepteerd ding. Niet dat ik de credits wil hoor. Maar het laat wél zien hoe ik over design denk.” Na het behalen van zijn bachelor Interieurarchitectin Maastricht ging Verbraak aan de slag bij het Tilburgse bedrijf Forum Architecten. Hier werkte hij bijna vijftien jaar aan onder meer interieurs voor muziekwinkelketen Van Leest. Op het hoogtepunt van de kredietcrisis besloot hij voor zichzelf te beginnen. De start van Pjotr-design.
DE KLANT AAN HET DENKEN ZETTEN
“Mijn signatuur onthult zich niet in één oogopslag. Stap voor stap zullen gebruikers van door mij ontworpen ruimtes connecties tussen elementen ontdekken. Bepaalde lijnen en vormen die bij elkaar passen of op verschillende plaatsen terugkomen. Ook op het gebied van functionaliteit heb ik een eigen aanpak. Of ik nu een werkplek of een schoolplein ontwerp, ik daag mijn opdrachtgevers altijd eerst uit tot nadenken. Over wat ze nodig hebben en hoe ze het liefst werken, wonen of studeren. Pas dan ga ik ontwerpen met als doel de functionaliteit van elke ruimte te maximaliseren.”
EEN STUKJE NEDERLAND IN CHINA
Ook qua ondernemen is maximaliseren voor Pieter Verbraak sinds kort een thema. In 2018 werd hij door het Tilburgse transportbedrijf GVT Group of Logistics gevraagd voor het ontwerp van het Dutch Pavilion op de wereldexpo in de Chinese stad Chengdu. Een stad met zestien miljoen inwoners én een bijzondere band met Tilburg. GVT is samen met Chengdu International Railway Service namelijk uitvoerder van de Chengdu-Tilburg Express, de enige directe treinverbinding tussen Nederland en China. “Een uitdagende droomopdracht,” aldus Verbraak. “Mocht ik ineens nadenken over dé plek waar Nederlandse producten en ondernemers aan de Chinese markt gepresenteerd worden. Het is een paviljoen met vier gebieden geworden, gebaseerd op dingen waar Nederland groot in is: Dutch design, onze DJ’s, onze tradities en het feit dat we een logistieke wereldmacht zijn. Ook heb ik met een grid gewerkt, geïnspireerd op ons verkavelde polderlandschap. In het midden staat een uitkijktoren waar je alle gebieden kunt overzien.” Naast flink wat visuele ‘stopping power’ is het ook een functioneel krachtig ontwerp geworden. Elk gebied heeft een eigen doel, van presentatieruimte tot ontspanningsplek. Het Dutch Pavilion opende eind 2018 en blijft zeker vijf jaar bestaan. Verbraak is vooral trots op het effect dat het paviljoen heeft: “Er wordt veelvuldig gebruik van gemaakt en het is door bezoekers al het mooiste paviljoen van de expo genoemd. Daar doe ik het niet in de eerste plaats voor, maar het ‘wow-gevoel’ dat mensen ervaren doet me zéker wat.”
TILBURG: EEN RUWE DIAMANT
Voor een interieurarchitect met een liefde voor functioneel design is Tilburg een inspirerende standplaats. “Ik ben enorm trots op mijn Tilburg. De transitie die de stad de laatste jaren doormaakt is geweldig. Ik zag de potentie van de stad altijd al. Het ding is alleen dat je onze stad moet ontdekken om te ervaren wat een mooie plek het is. Tilburg is een ruwe diamant. Wij Tilburgers zijn lang te bescheiden geweest, maar dat is gelukkig aan het veranderen. We durven onze trots meer uit te dragen. Als creatief ondernemer zie ik plekken zoals de Spoorzone en de Piushaven als cadeautjes. Functionele locaties waar de industriële uitstraling niet is afgebroken, maar juist opnieuw is ingevuld.”
ZOEKTOCHT NAAR OORSPRONKELIJKHEID
De toekomst is voor de ambitieuze interieurarchitect haarscherp: “Over tien jaar modelleer en ontwerp ik met een VR-bril op mijn kop en verschuif ik met mijn handen de vormen en objecten in mijn virtuele blikveld. Ik ontwerp dan nog steeds rondom mensen. Gebruikers die ik wil laten genieten van een mooi en functioneel ontworpen ruimte. Het menselijke aspect blijft, alleen de technieken veranderen. Wat voor opdrachten ik over tien jaar heb? Grote, zichtbare projecten. Het lijkt me geweldig om carte blanche te krijgen, creatief én financieel, bij het ontwerpen van een hoofdkantoor van een internationaal bedrijf. Liefst samen met een bouwkundig architect zodat we binnen en buiten perfect op elkaar kunnen laten aansluiten. Dat lijkt me fantastisch.”
DE GOUDEN TIP VAN PIETER
“Ga uit van de goedheid van de mens en houd rekening met elkaar. Geef vervolgens altijd 140% en ga voor het allerbeste resultaat. Dan maken we de wereld samen elke dag een beetje mooier.”