Technasium
Jeroen Bosch College 's-Hertogenbosch
Het Technasium bij het Jeroen Bosch College in 's-Hertogenbosch was het eerste Technasium wat ik mocht ontwerpen.
Samen met de Technator hebben we toen uitgebreid het ontwerpproces geanalyseerd en gekeken wat de meest optimale leeromgeving was.
Dit resulteerde in een grote machinekamer die via een rail dicht te schuiven is.
De verplaatsbare treinzitjes kunnen in diverse opstelling in de ruimte gezet worden.
Rondom de kleine brainstormtafeltjes kunnen letterlijk de koppen bij elkaar gestoken worden om samen te brainstormen voor de grote whiteboardwand.
De scrapheap en de studio bevinden zich in de aangelegen ruimtes, maar door het vele glas is er nog wel voldoende zicht op alle leerlingen.
Door middel van RGB LED armaturen kan de gehele ruimte "meebewegen"met het proces; zo stimuleerd oranje licht het creatieve denkvermogen, groen het rationele denken tijdens de atelierfase en blauw tijdens de productiefase.
Opdrachtgever: Jeroen Bosch College 's-Hertogenbosch
Interieurbouwer : Interieur Bouwens
Related Education
Technologie & Toepassing leeromgeving
Technasium
Basisschool
Buitenruimte
Hotelschool
Mediatheek
Technische ontdekkingsruimte WIKI huis Baanderherencollege Boxtel
Entreebalie Jeroen Bosch College 's-Hertogenbosch
Docentenwerkplek Jeroen Bosch College 's-Hertogenbosch
Docentenwerkplek Jeroen Bosch College 's-Hertogenbosch
Personeelskamer LibanonLyceum Rotterdam
Van de 100 Technasia heeft Pjotr-design er al 8 mogen ontwerpen en uitvoeren door heel Nederland.
Het technasium is een onderwijsstroom in Nederland voor VWO en HAVO waarin het vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O) centraal staat.
Leerlingen in teamverband projectmatig aan actuele bètatechnische opdrachten uit de praktijk, steeds volgens een vast stramien:
In de denktank wordt gebrainstormt, hier ontstaan de ideeen, deze worden daarna verder uitgewerkt in het Atelier.
Modellen kunnen daarna worden gemaakt in de machinekamer, eventueel na onderzoek aan andere apparaten in de scrapheap, of in het lab.
In de studio kan worden gewerkt aan 3D modellen, Virtual Reality of greenscreen opnames.
Bij vragen kunnen de leerlingen altijd terecht bij de pitstop, wat doorgaans ook de werkplek is van de docent of de TOA
Al deze ruimtes komen steeds terug in de leeromgevingen.